Musik på Salsta slott

Musik på Salsta slott

Konserterna genomförs i samverkan med Studieförbundet Vuxenskolan och med stöd av Uppsala kommun. Biljettpris 200 kronor. Barn upp till 15 år 50 kronor. Biljetter bokas på info@salsta-slott.se

Här finns program för övriga konserter på slott och herrgårdar i Uppland.

Söndag 5 juni kl. 16 Uppsala kammarsolister

Uppsala Kammarsolister är en stråkensemble i världsklass som består av några av Sveriges främsta musiker; Nils-Erik Sparf, violin, Klara Hellgren, violin, Brusk Zanganeh, violin, Ylva-Li Zilliacus, viola och Per Nyström, cello. 

Vid konserten framförs W. A. Mozart – Stråkkvintett i g-moll och E. Ysaÿe – Andante för stråkkvintett, bearbetad av Johan Ullén.

Uppsala kammarsolister. Fotograf: Jeanette Hägglund

Söndag 14 augusti kl.16.oo 20 år med Elvis

Uppsalas största Elvisfantast firar 20 år med Elvis! (2002-2022) I tjugo år har Kent Wennman breddat våra kunskaper om Elvis genom konserter, föreläsningar, tidningsartiklar och radioprogram. I år firar Kent 20 år med Elvis och vi har nöjet att presentera en avskalad föreställning med fantastiska Elvis-låtar, kåseri och humor. 

Medverkande:
Kent Wennman : Sång och berättade

Arvid Nerdal: Piano

Publiken: Lite allsång blir det 🙂

Svävar i konsertrummet: Elvis

Mer info:Året var 2002. Elvis hade varit borta i 25 år. Kent som länge varit en mycket inbiten Elvisnörd, ansåg att nu var tiden mogen att lyfta fram Elvis musikaliska och konstnärliga prestationer. Utgångspunkten var given från början. Fokus skulle ligga på musiken och artisten. Inga peruker, mantlar eller trikåer, Inget Las Vegas eller Aloha from Hawaii-upplägg. Kent var ute efter en  en intellektuell och musikalisk hyllning. Kärlek, kunskap och respekt var ledorden! Det skulle bli en konsert, inte mer. Det blev betydligt mer än så!

”Jag hade under många år burit en frustration över myten Kungen av Rock and Roll och alla patetiska försök att härma honom. Tyckte också att Elvis oftast blev förlöjligad i TV-serier och på film. Jag såg en chans att visa upp den Elvis jag själv kände och älskade. Den bild som var etablerad var ju att Elvis var som bäst på femtiotalet och att efter hans militärtjänstgöring så var det inte så mycket att hänga i granen. Jag tyckte tvärtom, att det var först 1960 som Elvis var färdigvuxen och höll 1968-1970 som hans bästa år, så jag hade mycket att berätta” 

Inledningen på Kents kulturgärning var minst sagt skakig. Konserten på Parksnäckan sommaren 2002 gav både mersmak och besk eftersmak. 1504 i publiken (på en anläggning som har 700 sittplatser, ett publikrekord som håller än idag), men redan i tredje låten insåg Kent att något var fel. 

”För det första så såg det ut som om publiken aldrig hade hört Elvis-låtar förut. En efter-analys klargjorde att så var nog också fallet. En bra bit in i första set ställde sig en äldre man upp och skrek rakt ut: Skulle inte ni spela Elvislåtar? Jag blev givetvis skärrad och det var tydligt att vår repertoar, mitt val av låtar, kanske var aningen för obskyrt för gemen man”. För det andra så var varken jag eller bandet förbereda på ett så stort intresse. Vi hade haft två rep och inte tagit uppgiften på alltför stort allvar.

Morgonen efter kunde Kent läsa recensionen Uppsala Nya Tidning med en bild på sin nyrakade skalle i Uppsala Nya Tidning och en fet rubrik : En besvikelse! Det blev givetvis något av ett mindre trauma och just det blev också anledningen till att höja ambitionen och försöka få till en revansch. Nya bandmedlemmar och en mer genomtänkt repertoar medförde att återkomsten blev en succé. Sommaren 2003 släpptes den första Elvisrelaterade plattan ”In the Ghetto and other songs associated with the King”. Plattan togs emot med jubel och i augusti var det dags att visa upp det nya bandet och de höjda ambitionerna. Frågan var om publiken skulle komma tillbaks efter det skakiga framträdandet året innan? 

”Jag och bandet hade inte behövt oroa sig. En publik på över 1000 pers (trots regn) gav bandet sitt fulla godkännande och den här gången var det helt enkelt inget snack. Det var tydligt att min pedagogiska ambition uppblandad med lite humor och mer kända låtar var något som gick hem”.

Kents redan lite hybrida hjärna öppnade slussarna och fram växte ett musikaliskt monster som under många år skulle anta många olika former. Några år framfördes konserterna med Afro Choir, ibland med Uppsala Storband. Många olika gästartister har gästat showen, bl a Viktoria Tolstoy, Magnus Carlson (Weeping Willows), Svenne Hedlund, Linda Gail Lewis, Göran Engman, Carina Jaarnek, Doug Seegers, Eva Eastwood, Fröken Elvis och många fler. Elvis i Parksnäckan har i alla år varit mer eller mindre  fullsatta föreställningar. Och projektet blev så pass omtalat att det också blivit en hel del andra spelningar runt om i landet samt radioserier för Sveriges Radio. 

I denna avskalade föreställning med endast piano och sång berättar Kent om sina 20 år med Elvis. Det blir mycket nostalgi, fina låtar och en hel del humor.

Lördag 27 augusti kl. 16 Musik av Beethoven, Bruch, Farrenc och Zemlinsky.

Välkommen till en konsert med ljuva klarinettoner, briljanta pianopassager och smäktade cellomelodier. Klarinettisten Martin Cederquist, cellisten Anja Fors och pianisten Martin Tell spelar fantastisk musik av Beethoven, Farrenc och Bruch.

Trion består av instrumentallärare som fann varandra i det gemensamma intresset för kammarmusik. Vid sidan av att vara engagerade lärare finner de stor glädje i att musicera tillsammans i denna kammarmusikaliska form. 

Beethoven skrev redan i unga år två stora verk för klarinett, cello och piano. Den franska kompositören Louise Farrenc har också skrivit för denna kombination. Andra tonsättare som måste nämnas är Johannes Brahms och Alexander Zemlinsky. Även mer moderna tonsättare som Nino Rota, kanske mest känd för sin filmmusik till Gudfadern, har skrivit för dessa instrument.

Lördag 17 september kl. 16 Duo Fabula

Lugn och stillsam musik på harpa, sång och blockflöjter. Jana Langenbruch och Nina Grigorjeva spelar egna arrangemang av nordisk folkmusik och tidig musik.

Information om tidigare konserter

Söndag 12 december adventskonsert Uppsala kammarsolister med Jakob Högström

Lördag 16 oktober 2021 spelade Debussy trio

Moa Bromsande (flöjt), Ester Forsberg (viola) och Stina Hellberg Agback (harpa) har sammanstrålat i en trio som tar avstamp i Debussys berömda sonata för denna besättning. På programmet stod också musik av JS Bach och av Stina Hellberg Agback, ett nyskrivet stycke som heter ”50 minus, 50 plus”, vilket är det första stycket ur sviten ”Ekon från Nattavaara” som handlar om människorna och orten Nattavaara.

Stina Hellberg Agback
Moa Bromander
Ester Forsberg

Alla tiders musik

Salsta slott går under epitetet Alla tiders slott, utifrån att slottet rymmer salar och rum från olika tidsepoker, från 1600-tal till 1900-tal. Slottets salar och rum har nu också klätts i toner, nyskriven musik men med tydliga spår från respektive epok, från Gustav von Düben till jazz, via tonsättare som JS Bach, Mozart, Beethoven och Grieg. Vid uruppförandet juli 2021 framfördes musiken av Rebecka Karlsson, violin, och Niclas Malmberg, piano.

Rebecka Karlsson, violin, och Niclas Malmberg, piano.

Midsommar 2021 gavs två konserter av BaraBarock, en grupp musiker som träffats på Tidig musik-utbildningen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

BaraBarock består vid Salstakonserten av Emma Fagerström, sopran, Johannes Rydén, barockcello och Kerstin Baldwin Sterner, cembalo. (På bild också Yael Tishler, blockflöjt.)

Lördag 1 maj 2021 gav Ulrika Davidsson en exklusiv klavikordkonsert i samband med att hon hämtade det klavikord hon köpt, som Klaverens hus haft deponerat på Salsta slott.

Lördag 21 november 2020 gästades Salsta slott av Dóra Pétery, klavikord, som framförde ett program med musik av bland annat Mozart och JH Roman.

Dóra Pétery

Torsdag 19 augusti kl.19 gästades Salsta av Trio x, en av Sveriges främsta jazzensembler, bestående av Lennart Simonsson, piano, Per V Johansson, bas och Joakim Ekberg, trummor.

Jana Langenbruch har gästat Salsta både 2020 och 2021. Delar av den konserten 2020 finns utgiven på spotify etc.

Astri Aareskjold var inbokad för en konsert hösten 2020, men tvingades ställa in pga skada. Vi återkommer med ny information när konserten istället kan gå av stapeln.

På Astris program står romantiska pärlor ur salongsmusikens 1800-tal, pianots glansperiod. Det är verk av Beethoven, Liszt och Schumann, däribland Liszts episka 2:a ballad i B-moll, som sägs vara baserad på den grekiska sagan om Hero och Leander, och Beethovens 24.e pianosonat, en komprimerad sådan som inte ofta spelas, men sägs ha varit Beethovens egna favoritsonat. 

”Astri visar och förmedlar på ett fantastiskt sätt sina musikaliska idéer när hon spelar. Hennes val av frasering förmedlas klart och tydligt för oss som lyssnare, och hennes musicerande berör känslomässigt. Hon visar stor rytmisk kontroll, hon har en övertygande dynamik och en fin transparens i stämföringen i sitt pianospel. Musiken blir levande och bryter sig loss från notbilden” (Juryns motivering till Solna Stads Krausstipendium 2020)

Astri Aareskjold (f.1999) började spela piano vid sju års ålder och har varit framgångsrik i en rad tävlingar. Hon var exempelvis andrapristagare i Stockholm International Music Competition 2017 och 2018 representerade hon staden Stavanger i finalen av den norska tävlingen Ungdommens Musikkmesterskap i Oslo. Förutom Krausstipendiet tilldelades hon 2018 Lövstabruks Kammarmusikfestivals Ungdomspris.  Hon har också erhållit ungdomsstipendier från Kungliga Musikaliska Akademien.

I övrigt har Astri framträtt under Helsingborgs Pianofestival samt uruppfört verk för solopiano av Andrea Tarrodi och Ylva Skog i Svensk Musikvår (2017). Astri går sitt tredje år på Kandidatutbildningen vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm där hon studerar för professor Stefan Bojsten. Våren 2021 kommer Astri att påbörja utbytesstuder vid Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn i Leipzig för professor Christian A. Pohl. Tidigare lärare har varit Ann-Sofie Klingberg och Terés Löf. Astri representeras sedan 2020 av Eccoli Agency Sweden.

Hero och Leander, motiv för Liszts 2:a ballad i B-moll.

I september 2020 gästade Ulrika Davidsson Salsta slott. Ulrika Davidsson är en mångsidig musiker som har konserterat runt om i Europa, USA, Sydkorea och Japan. Hon anlitas dessutom flitigt vid internationella akademier och festivaler. Hon spelar både hammarklaver, klavikord, cembalo och piano. Instrument vid konserten på Salsta slott blir ett klavikord från 1778, ett av de instrument som Salsta slott har inlånat från Klaverens hus. UNT skrev inför konserten här. Delar av konserten finns utgiven på spotify etc.

Lördag den 18:e juli 2020 gick nypremiären för konsertserien Musik på Salsta slott av stapeln då barockviolinisten Elin Gabrielsson gav tre exklusiva konserter, vilket uppmärksammades i UNT.

Elin Gabrielsson

Elin Gabrielsson tog sin master i modern violin vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1999, varefter hon reste till Italien och Holland för specialisering i barockviolin. De senaste tjugo åren har hon konserterat i framför allt italienska barockensembler och är sedan 2007 medlem i Europa Galante. Sedan fem år är Gabrielsson åter bosatt i Sverige och har, förutom sina uppdrag med Europa Galante, sina ensembler Orfeus Barock Stockholm och Drottningholms barockensemble där hon ofta anlitas som konsertmästare. Gabrielsson har under Coronavåren ägnat sig åt Johan Helmich Romans liv och verk, och då speciellt verken för soloviolin, gli Assaggi.

Gott om utrymme mellan stolarna i Kungssalen, de flesta placerade parvis, men också med några stolar helt för sig själva.

Söndag 6 juni 2021 spelade 18.00 TRE RIKSSPELMÄN traditionella upplandslåtar med schwung.
Annika Ekstav, Anders Mattsson och Leif Alpsjö är betydande traditionsbärare av den norduppländska folkmusiken.

Anders Mattson, Leif Alpsjö och Annika Ekstav.

PQ på Bjärvsafari

Studenter beväpnade med instrument och dansskor åker genom landet för att underhålla. ”Promenadorquestern och med Baletten Paletten” heter de, och uppträder med gladjazz som är lämplig för både hela och halva familjen. Barn t o m 15 år fri entré och studentpris 100kr. (Ordinarie pris 200kr). Se nedslag från deras turné här.