Vad är väl en bal på slottet?

På Salsta är ett bröllop, ett födelsedagsfirande eller annan festlig tillställning ett minne för livet. Men Salsta slott är i första hand ett kulturarv, som vi upplåter för er fest, inte en modern fest- och konferensanläggning. Så för att göra även förberedelserna smidiga ger vi här lite vägledning kring vad ni bör tänka på.

Morianfarstun – er plats för fördrink och mingel?

I grundhyran får man disponera tillgängliga delar av huvudvåningen på egen hand, och har därutöver tillgång till bottenvåningen – där det dock vissa tider kan vara annan verksamhet att samsas med. Möjlighet ges också att addera guidad rundvandring eller andra arrangemang på övervåningen, mot tillägg till grundhyran. Möjlighet finns också att addera boende i tre dubbelrum i östra paviljongen, där det också finns ett fullt utrustat pentry.

I grundhyran ingår vidare bord och stolar. Servis, glas, bestick uppläggningsfat, linnedukar, servetter etc ingår om serveringen beställs från Slottskaféet, och ordnars annars i ert separata avtal med cateringfirma. I direkt anslutning till Kungssalen finns en serveringsgång, vilket gör mathanteringen enkel.

Ni får tillträde till lokalerna från den tid ni önskar för att ställa i ordning, duka och dekorera. Timpriset räknas från det att ni önskar tillträde, till dess att lokalerna är återställda efter festen. Ni kan välja att antingen svara för städning själva eller anlita städhjälp av Slottskaféet eller Alla tiders slott och kultur.

Kungssalen erbjuder luftigt och bekvämt utrymme för 70 personer, men kan ta upp till 90 personer.

Högtalaranläggning eller motsvarande finns inte på plats, utan måste tas med separat om ni önskar spela grammofonmusik. Däremot erbjuder vi möjlighet att boka levande mingelmusik eller musikframträdanden, mot ett extra tillägg. Då det finns bostadshus några hundra meter norr om slottet ska hög musik hanteras så att den inte är störande, exempelvis genom att rikta högtalare mot söder och enbart hålla fönster mot söder öppna om det finns behov att vädra samtidigt som dans & fest pågår.

Tillgång till belysning är också begränsat. Genom ett förmånligt avtal har Alla tiders slott möjlighet att tillhandahålla ytterligare belysning, och utöver det är ni välkomna att ha med egna lampor. Tänk på att då också ha med det som behövs i form av förlängningssladdar och fördelningsdosor. Kungssalen och de angränsande rummen har eluttag, men inte övriga salar.

Levande ljus andra än värmeljus är på grund av brandrisk enbart tillåtna i lyktor. Det råder rökförbud inom slottsområdet, inte bara inne i slottet, men också på borggården och terassen utanför slottskaféet. Det ert ert ansvar som hyresgäster att informera alla gäster om detta. Om informationen inte når fram debiteras alla fimpar som måste plockas upp i efterhand.

Välj själv om ni vill anlita Slottskaféet för maten, eller anlita extern cateringsfirma.

Om era gäster anländer eller hämtas med buss ska den stanna vid parkeringsplatsen före bron, då bron norr om slottet inte kan bära större fordon. Leveranser med personbilar är däremot möjligt hela vägen fram till slottet.

Det är alltid lämpligt väder för de tillställningar som genomförs på Salsta. Men ha alltid beredskap för regn. Har ni planerat mingel/vigselcermoni etc i slottsparken bör ni ha en plan B. Ett tips är att ha beredskap för partytält på borggården. Om det har regnat är det trevligare att stå på grusplanen än på en blöt gräsmatta.

För att undvika missförstånd – låta alla gäster i förväg veta att tillställningen går av stapeln på ett barockslott från 1600-talet, utifrån den tidens förutsättningar och komfort. Ett bröllop eller en fest på Salsta slott innebär att man sköter så gott som allt själva under tillställningen, så var noggrann i valet av Toastmaster, hen ska ansvarar för att saker och ting fungerar smidigt under festligheterna, vilket kan kräva praktiskt sinnelag och nyktert tillstånd då Toastmastern också är ansvarig för brandskydd. Dyker det upp frågor under kvällen som Toastmastern inte kan hantera försöker vi vara behjälpliga, men debiterar då ytterligare en timme för den tjänsten.

Gå noga igenom era behov innan festen så att ni har med allt ni behöver för festen som inte redan finns på plats – Salsta slott är i första hand ett kulturarv, som vi upplåter för er fest, inte en modern fest- och konferensanläggning.